PENGIKUT

Rabu, Disember 19, 2012

Kembalinya lmam dan Ulama Masjidil Haram ke Rahmatullah

Arab Saudi berkabung atas pemergian Sheikh Mohammed bin Abdullah Al-Subail, imam dan pendakwah Masjidil Haram di Makkah. Solat jenazah telah dilakukan untuknya semalam diikuti solat zohor dan beliau telah dikebumikan di tanah perkuburan Al-Adel. Pada usia 92, beliau menghembus nafas terakhir pada petang hari Isnin,17 Disember pada dua hari yang lepas di Hospital Pengawal Kebangsaan di bandar Jeddah selepas tempoh beliau sakit di mana mengalami komplikasi jantung dan paru-paru.

 Pemergiannya meninggalkan kesedihan yang besar dalam hati pengikut beliau yang bergegas menanti beliau di hospital untuk mengucapkan selamat tinggal kali terakhir. Selama lebih daripada 34 tahun, suara merdu Sheikh Mohammed Al-Subial yang alim telah menawan hati berjuta-juta umat Islam apabila membaca al-Quran dengan bahasa yang hebat. Beliau menghabiskan hidupnya dengan berkhidmat untuk Islam, raja dan negara iaitu sebagai pendakwah bekas dan imam Masjidil Haram di Makkah, Presiden Ketua-Hal Ehwal Masjidil Haram dan Masjid Nabi, ahli Majlis Ulama Kanan Agama dan sebagai ahli kompleks perundangan Islam serta banyak jawatan lain. 

 Ketua Dua Masjid Suci, Sheikh Abdul Rahman Al-Sudais, yang ditawarkan mengimamkan solat keatas beliau bersama rakyat, berdoa untuk dirinya dan memuji usaha gigih si mati selama lebih daripada 30 tahun dalam perkhidmatan Dua Masjid Suci . Anak sulung Allahyarham Imam Abdul Aziz Al-Subail, penasihat utama kepada Menteri Pelajaran, menyifatkan bapanya sebagai seseorang yang berharga setelah melaksanakan banyak kebaikan termasuk kitab-kitab yang beliau telah karang yang sangat bernilai dan bermanfaat kepada ramai umat Islam di seluruh dunia. ~alfatihah untuk Sheikh Mohammed bin Abdullah Al-Subail

Tiada ulasan: